meny
                 
Startsiden
Nordmøre
  Aure
  Averøy
  Eide
  Gjemnes
  Halsa
  Smøla
  Alfabetisk
  Bransje
  Bil og båt
  Blomster og planter
  Byggevarer- og byggefirma
  Dagligvarer og forbruk
  Elektro og data
  Klær og fottøy
  Kommunen
  Maskinentreprenører
  Møbler
  Produksjon
  Reiseliv
  Tjenester
Romsdal
Sør-Trøndelag
Kommunenvår søker medarbeidere
Om oss



Loading




Promarin


Promarin ANS
Stornes
6570 Smøla
Tlf: 71 54 31 80

Faks: 71 54 31 81
E-post: info@promarin.no
kare@promarin.no Mob: 480 79 551
odd@promarin.no  Mob: 908 58 860
Nettside: www.promarin.no





 

Tegner stabile båter for Norge og omverdenen

Promarin ANS holder til på Flataukan på Storneset, men oppdragene kommer fra hele verden. Her tegnes arbeidsbåtene som Promek AS bygger, men også en ambulansebåt for Tanzania, patruljebåt i Bulgaria og politibåt i Egypt hører med til oppdragene den siste tida. Her er også kabelferga som skal gå til Solskjeløya fra Tustna tegnet.


Det er far og sønn som driver konstruksjonsbedriften Promarin ANS. Odd Arne Flataukan (t.v) ukependler fra Averøya og jobber også en del derfra. Kontoret ligger i toppetasjen til garasjen til Kåre Flataukan.

Daglig leder er Kåre Flataukan, og han har nå med seg sønnen Odd Arne som kompanjong. Selv om de jobber med data og sitter tosammen på kontoret, har altså Kåre og Odd Arne så absolutt kontakt med omverdenen. De nevnte eksotiske oppdragene kommer fra et tysk firma som hører med til kundene. Kunder er også blant annet Sletta Verft, Jacobsen Mekaniske verksted AS, Nordic Aqua Boats AS, som skal bygge båter i Kina, og en hollandsk oppdragsgiver.

Promek AS på Smøla får tegnet alle sine bygg hos Promarin, noe som er mer enn naturlig. Kåre Flataukan var den som startet opp det firmaet i 1989, og er en vaskeekte gründer med solide arbeidsbåter som hjertebarn. Bakgrunnen til Kåre er utdannelse som maskiningeniør, som han tok i Trondheim. Odd Arne kom hit i 2008 etter mange års arbeid ved Maritech på Averøya, og er teknisk tegner med bakgrunn også innenfor maskin og mek.

Hovedinteressen til Kåre har vært båter, helt siden han vokste opp på garden Flataukan med en far som var fisker og drev småbruk. Første bedrift han dro igang var Averøy Stålprodukter, som drev med variert mekanisk produksjon. Da bedriften ble solgt og senere nedlagt startet Kåre opp Promek Industrier på Smøla i 1989 og drev den til 2000. Her ble arbeidsbåter i aluminium, enskrogsbåter og katamaraner videreutviklet til dagens svært stabile og anvendbare båter, med lengder opp til 15 meter og stor bredde på opp til 10 meter.

Under bygging nå ved Promek er blant annet kabelferga til Solskjeløya, som Promarin har tegnet. Ambulansebåten til Tanzania var ikke akkurat som Øyvakt, men en båt på 8 meter med åpent overbygg og plass til bårer, og to påhengsmotorer bak. Politibåtene som ble bygd for Egypt ble produsert i fire eksemplar og skal brukes i Rødehavet.

Dagens moderne produksjon av båter krever nøyaktige tegninger av alle deler av båten, og konstruksjonen av båtene foregår på Autocad og det hollandske systemet Mastership. Det blir i tillegg til konstruksjonstegninger utarbeidet skjæregrunnlag med nesting av plater og NC-koder for skjæremaskin. Dette gjør at materialutnyttelsen blir optimal. Oppdragsmengden kan svinge, men firmaet ser ut til å ha innarbeidet seg hos varierte og stabile kunder.

Båten Sønnavind er en av mange som er tegnet hos Promarin.

Det er fine omgivelser på Flataukan og kort arbeidsvei, men oppdragsgiverne er internasjonale.




• Atlantic Dawn Seafoods
• Marine Harvest Norway
• Nordsia Aktivitetssenter
• Nordvestnytt
• Partrederiet Hopmark
• Plastservice
• Promarin
• Promek
• Smøla Klekkeri og Settefiskanlegg
• Smølaprodukter
• Smølavinduet
• Statkraft Energi
• Veidholmen Fisk
 

(c) Ramvik
Alltid oppdatert med Zonate® CMS fra Ramvik