Loading
Melhus kommunes administrasjon
Betjener snart femten tusen melhusbygger
Det er rådmann Roy Jevard som er leder for administrasjonen i Melhus. Med seg har han de to assisterende rådmennene Gunn Inger Løvseth og Morten Bostad. Innbyggerne forholder seg imidlertid hovedsaklig til servicesenteret. Det er plassert rett innenfor hovedinngangen i Rådhuset. Her arbeider ti mennesker for at du som innbygger skal få den hjelpen du trenger.

Servicesenterets medarbeidere, fra venstre Bente Grimstad, Mari Grongstad-Viken, Toril Langland, Anita Engan, Christin Sleppen og Tove Ryen. Randi Segtnan, Steinar Rasmussen og Magnhild Nordbø var ikke tilstede da bildet ble tatt.
I pene, nyoppussede lokaler arbeider åtte fast ansatte kvinner og én mann, samt vikar Martha Thingbø. Servicesenteret ble til i 2007 etter sammenslåingen av ulike kommunale tjenestetilbud. Ordningen har så langt fungert godt, og det er travle dager.
Til rådmannstaben hører tre rådgivere: Gunnar Sund (næring), Knut Hjelmeland (helse) og Egil T. Hauge (skole). Under rådmannsteamet ligger 23 virksomheter med fullt resultatansvar. Blant disse finnes helse- og omsorgsenheter, skoler, barnehager, kultur og fritid, bygg og eiendom og teknisk drift. Kommunen er organisert med IKT-, økonomi- og utviklingsseksjon i en såkalt stabsseksjon. Renovasjonsselskapet Envina, Gauldal Brann og redning og Revisjon Midt-Norge er organisert som egne interkommunale selskap.
Mari Grongstad-Viken ved Servicesenteret forteller at de mottar mange telefoner hver eneste dag. Sentralbordbetjent Steinar Rasmussen loser kommunens innbyggere gjennom jungelen av telefonnumre og kontaktpersoner i en av Trøndelags største kommuner.
På servicesenteret jobber alle kort sagt med alt. Teamet har blant annet post og journalføring, arkiv, barnehagesekretariat, skjenkebevilling, billettsalg, skoleskyss, ajourhold av kommunens internett- og intranettside, politisk sekretariat og produksjon av brosjyrer og kommuneavis som sine arbeidsområder. Med nærmere femten tusen innbyggere å stå til disposisjon for, er det sjelden rolig på jobb. De senere års elektroniske satsning har gjort enkelte oppgaver litt enklere, men samtidig kreves det stor grad av nøyaktighet for at det komplekse systemet skal fungere.